Nieuw boek: #FAIL, omgaan met kritiek op internet

Auteur Ronald van der Aart: ‘Bedrijven vogelvrij door opkomst sociale media’

08 MEI 2013, BLARICUM
Het ‘zeuren, zeiken en zaniken’ van Nederlanders klinkt steeds luider. Kritiek op personen, bedrijven, overheden, instellingen en instituten is van alledag, maar de laatste paar jaar is de hoeveelheid kritiek op internet explosief gegroeid. Dat constateert reputatiedeskundige Ronald van der Aart, mede naar aanleiding van de commotie rondom de internetstoringen bij banken en het Koningslied.

‘Met de opkomst van sociale media verenigen klagers zich razendsnel tot ‘pop up’ actiegroepen en bespelen ze de publieke opinie als professionele spindoctors,’ aldus Van der Aart. ‘Bedrijven en overheden lijken vogelvrij en worden opgejaagd om duidelijk te communiceren, kwaliteit te leveren en betrouwbaar te zijn.’

Vertrouwen

In zijn nieuwe boek #FAIL, omgaan met kritiek op internet stelt Van der Aart dat er naast een economische crisis ook een vertrouwenscrisis woedt die zijn weerga niet kent: ‘De kerk is in diskrediet. Banken zijn machteloos tegen cybercrime. Zuid-Europese landen vallen om zonder miljardenimpulsen. En CEO’s, bestuurders van woningbouwcorporaties en onderwijsinstellingen kennen zichzelf excessieve beloningen toe. En mensen pikken dat niet meer. Dankzij met name sociale media kunnen ze zich makkelijk uiten, en dat doen ze massaal.’

Deug je wel?

Mensen zullen de komende jaren eerder kritischer dan milder worden, concludeert Van der Aart. ‘Organisaties worden in toenemende mate tegen het licht gehouden: deug je of deug je niet. Daarbij gaat het allang niet meer alleen over de kwaliteit van de producten en dienstverlening. Kritische consumenten willen weten waar bedrijven staan op belangrijke maatschappelijke issues als voedselveiligheid, gelijkheid, duurzaamheid, arbeidsomstandigheden en diervriendelijkheid.’

Voorbereid op online kritiek

De vraag is volgens Van der Aart niet of je deelneemt aan de online conversatie, maar vooral hoe je het beste kunt deelnemen aan die conversatie zonder dat je reputatie averij oploopt. In zijn boek #FAIL beschrijft hij hoe grote bedrijven en zelfstandig ondernemers zich kunnen voorbereiden op online kritiek, geïllustreerd met tientallen praktijkvoorbeelden.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie):

Workshop Online Reputatiemanagement
Op 11 juni verzorgt auteur Ronald van der Aart een workshop reputatiemanagement bij ANP Pers Support in Rijswijk. In deze workshop leert u alles over online reputatiemanagement (ORM) als instrument om pro-actief een goede online reputatie te bouwen en te onderhouden. Met een beetje ‘reputatievet op de botten’ heeft u bovendien een betere bescherming als onverhoopt een incident uitgroeit tot een heuse crisis. Lees meer.

"Met de opkomst van sociale media verenigen klagers zich razendsnel tot ‘pop up’ actiegroepen en bespelen ze de publieke opinie als professionele spindoctors." Ronald van der Aart, auteur van #FAIL, omgaan met kritiek op internet
"Bedrijven en overheden lijken vogelvrij en worden opgejaagd om duidelijk te communiceren, kwaliteit te leveren en betrouwbaar te zijn." Ronald van der Aart, auteur van #FAIL, omgaan met kritiek op internet
"Organisaties worden in toenemende mate tegen het licht gehouden: deug je of deug je niet. Daarbij gaat het allang niet meer alleen over de kwaliteit van de producten en dienstverlening." Ronald van der Aart, auteur van #FAIL, omgaan met kritiek op internet
"Kritische consumenten willen weten waar bedrijven staan op belangrijke maatschappelijke issues als voedselveiligheid, gelijkheid, duurzaamheid, arbeidsomstandigheden en diervriendelijkheid." Ronald van der Aart, auteur van #FAIL, omgaan met kritiek op internet