Hoboken Advocaten wil bereikbare vertrouwenspersoon zijn

Europees Commissaris Kroes opent nieuwe kantoor Hoboken Advocaten

24 MEI 2013, ROTTERDAM
“De moderne advocaat is steeds meer een sparring partner die de onderneming en de sector van zijn cliënt als zijn broekzak kent.” Dat zei maatschapsvoorzitter Guus Schipper vanavond bij de opening van het nieuwe kantoor van Hoboken Advocaten in het Scheepvaartkwartier in Rotterdam. Europees Commissaris Neelie Kroes schetste op haar beurt in grote lijnen de gevolgen van de Digitale Agenda van de Europese Unie voor de advocatenpraktijk van nu en in de toekomst.

Het zijn turbulente tijden voor de advocatuur. Niet alleen is er sterke onderlinge concurrentie, ook de verschillende markten van cliënten zijn volop in beweging. Dat brengt veel onzekerheid in die markten met zich. “Cliënten willen op dit moment risico’s zoveel mogelijk beperken. Als advocaten zijn we daarom steeds meer een vertrouwenspersoon en gelijkwaardige adviseur van ondernemingen en ondernemers dan de traditionele advocaat met z’n juridisch instrumentarium. Dat vraagt om een meer proactieve opstelling van advocaten; we verdiepen ons dan ook nadrukkelijk in de business van cliënten. Wat zijn grote uitdagingen voor de onderneming? Welke concurrenten zijn er? Wat gebeurt er in de sector? En internationaal?”, aldus maatschapsvoorzitter Schipper.

Ontzorgen

Hoboken Advocaten heeft deze proactieve opstelling omarmd. Schipper: “Een ‘account manager’ als centraal aanspreekpunt volgt de ontwikkelingen binnen de branche op de voet, deelt snel relevante informatie met de cliënt en is indien nodig dag en nacht bereikbaar. Geen zorgen, maar juist ontzorgen. Alleen dan kan je als advocatenkantoor nog onderscheidend zijn.” Dat blijkt te werken: Hoboken Advocaten groeit tegen allen tendensen in en blijkt inmiddels een reputatie te hebben als modern, vernieuwend kantoor. “Regelmatig melden zich advocaten die zich spontaan willen aansluiten bij ons. Klaarblijkelijk spreekt de dynamische omgeving hen aan”, concludeert Schipper.

Architectuur

Hoboken Advocaten is neergestreken op de 4e en 5e verdieping van de Vopak werk- en woontoren aan de Westerlaan in het Scheepvaartkwartier. Het 1.600 m2 tellende advocatenkantoor heeft een ongekend open structuur en is duurzaam ingericht met veel hout en glas door de jonge, eigentijdse architect Jamie van Lede van ORIGINS Architecture. Maatschapsvoorzitter Guus Schipper is tevreden: “De opzet en inrichting van ons nieuwe kantoor weerspiegelt de wijze waarop we graag zaken willen doen: in plaats van smalle gangen met aan weerszijden rijen kamerdeuren hebben we gekozen voor grote, lichte ruimtes. Geen hokjesgeest, maar juiste nauwe samenwerking, zowel binnen ons kantoor als met onze cliënten.”

Over Hoboken Advocaten

Hoboken Advocaten, opgericht op 1 december 2012, is de voortzetting van een gesplitst kantoor, aangevuld met advocaten van andere kantoren. De naam 'Hoboken' verwijst naar zowel het Rotterdamse stadsdeel Hoboken, waar het kantoor gevestigd is, als naar de Rotterdamse ondernemersgeest van legendarische Rotterdamse havenbaronnen als Anthony van Hoboken. Het kantoor telt inmiddels 16 advocaten en 16 medewerkers en is nadrukkelijk gericht op ondernemers en ondernemingen, onder meer in de handel, industrie, logistiek en zorg.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie)

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Guus Schipper, voorzitter van de maatschap Hoboken Advocaten, mobiel 06 53 48 99 14 of e-mail schipper@hoboken.nl.

"De moderne advocaat is steeds meer een sparring partner die de onderneming en de sector van zijn cliënt als zijn broekzak kent." Guus Schipper, voorzitter van de maatschap Hoboken Advocaten
"Cliënten willen op dit moment risico’s zoveel mogelijk beperken. Als advocaten zijn we daarom steeds meer een vertrouwenspersoon en gelijkwaardige adviseur van ondernemingen en ondernemers dan de traditionele advocaat met z’n juridisch instrumentarium." Guus Schipper, voorzitter van de maatschap Hoboken Advocaten
"Geen zorgen, maar juist ontzorgen. Alleen dan kan je als advocatenkantoor nog onderscheidend zijn." Guus Schipper, voorzitter van de maatschap Hoboken Advocaten