Beroemde Nederlandse schrijver Havank uitgebreid herdacht in 2014

Havank: 6 miljoen boeken tussen 1935 en 1964

13 MEI 2014, LEEUWARDEN
Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de Nederlandse schrijver Havank, pseudoniem van Hans van der Kallen, op 22 juni 1964 in Leeuwarden is overleden. Tevens was het dit jaar 110 jaar geleden dat Hans van der Kallen op 19 februari 1904 in Leeuwarden werd geboren. Deze “hoogst merkwaardige” toevalligheid is voor tal van organisaties die met Havank verbonden zijn, reden om de schrijver uitgebreid te herdenken met verschillende activiteiten in en om zijn geboortestad.

De Stichting Mateor, tot behoud van het culturele erfgoed van en ter nagedachtenis aan Havank, gedenkt de schrijver dit jaar in het weekend van 21 en 22 juni met onder andere de voorlezing bij zijn graf van zijn Laatste Wil ende Testament, waarbij zijn vrienden (de donateurs van de Stichting Mateor) gehoor geven aan zijn wens om van een luisterrijk maal te genieten op de dag van zijn verscheiden.

Op 21 juni organiseert de Stichting Mateor een Havank-dag in de Havank-zaal van de Openbare Bibliotheek van Leeuwarden. Parool-journalist Paul Arnoldussen spreekt over Havank en andere Nederlandse schrijvers in het artiestendorp Cagnes-sur-Mer aan de Côte d'Azur. Daarnaast vertelt de winnaar van de Schaduw-prijs 2012 Kevin Valgaeren over zijn werk en de Angelsaksische invalshoek die Havank en hij met elkaar gemeen hebben.

De Stichting Mateor geeft in dit gedenkwaardige jaar bovendien een speciale Havankpostzegel uit.

‘Tresoar’, het Fries Historisch en Letterkundig Centrum heeft van 7 juni tot en met 6 september een prachtige expositie, gewijd aan Havank en zijn werk.

Dekema State in Jelsum (www.dekemastate.nl) heeft tot 7 september eveneens een zeer interessante expositie ‘Havank op Dekema State’, met veel foto’s die de toenmalige slotheer Gerard van Wageningen van Havank maakte tijdens zijn vele bezoeken aan Jelsum. Voor kinderen is er een Havank-speurtocht uitgezet en er kan geluisterd worden naar het hoorspel ‘Circus Mikkenie’.

Het Historisch Centrum Leeuwarden organiseert op 15 juni een stadswandeling in Leeuwarden langs plaatsen die een rol speelden in het leven van Havank. Op 29 juni is er een lezing door Marcel Versteeg van de Stichting Mateor, getiteld ‘Havank nader bekeken’.

Omrop Fryslân zond op 11 mei de geactualiseerde Havank-documentaire De Schaduw foar it fuotljocht uit. Deze documentaire is tevens te zien in Dekema State.

Over Havank

Het pseudoniem Havank is op 29 mei 1935 bedacht door Anton van Duinkerken, naar analogie van Ivans, het pseudoniem van mr. J. van Schevichaven. Havank publiceerde tijdens zijn leven 27 speurdersromans, twee verhalenbundels en een omnibus. In 26 romans en een aantal verhalen worden de hoofdrollen vervuld door Bruno Silvère, hoofdinspecteur van de Sûreté Nationale, en diens collega Charles C.M. Carlier, beter bekend als 'de Schaduw'. Zijn eerste boek ‘Het mysterie van St. Eustache’ werd in 1935 uitgegeven door A.W. Bruna & Zoon’s Uitgeversmaatschappij. Zijn laatste boek ‘Menuet te Middernacht’ is -na de dood van Havank- voltooid door Pieter Terpstra en verschenen in 1964, uitgegeven door A.W. Bruna & Zoon. Veel over Havank en zijn werk is vastgelegd door de Neerlandicus Sef Passage. In totaal ! zijn er ongeveer zes miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht.

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van de Stichting Mateor, Hans van Schooten, telefoon 06 52 13 56 54 of schooten@ziggo.nl

Meer informatie op www.havank.nl

Een uitgebreide biografie over Havank is te vinden op: http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn6/bwn5/kallen

Illustratie Havank: Dick Bruna

Stichting Mateor

Stichting tot behoud van het culturele erfgoed van en ter nagedachtenis aan Havank

www.havank.nl